RABITA NEDİR, KUR’ÂN AÇISINDAN İNCELENMESİ.

 

Rabıta, savaş mı demektir?

 

Rabıta, şeyhini düşünüp ona bağlanmak mıdır?

 

Rabıta; müridin, mürşidinin ruhaniyetine bağlanması ve onu hayaline getirmesi ve ondan yardım istemesi midir?

Evet, nedir Rabıta, Kur’ân açısından incelediğimizde nasıl bir hakikate rastlıyoruz.

 

Rabıta-رَابِطُواْ nedir?

 

Rabıta kelimesinin Arapça yazılışını incelediğimiz de”Rab-رَبِّ” kelimesiyle bağlantılı olduğunu görüyoruz.

 

Çok dikkatlice incelediğimizde tüm harflerin denk gele yazılmadığına şahit oluyoruz.

Harflerin yazılımlarını çok dikkatlice incelediğimizde, tüm kâinatta olan sonsuz sisteme ait olan boyutların, sembolik bir yazılımla harflere döküldüğünü görüyoruz.

 

Ve görüyoruz ki Rabıta kelimesi “Rab-رَبِّ” kelimesinden geliyor.

 

Rabıta-رَابِطُواْ da, ر…..ا……ب ….“R”… “E”…“B”…harfleri ile yazılır.

 

Gördüğümüz gibi R ve B harflerinin arasında Elif vardır.

 

Elif sırrı tüm kâinatı tutan Allah sırrıdır.

 

B sırrı, kâinatta ki sonsuz niteliklerin geldiği kaynağın sırrıdır.

 

B.. ب…harfini incelediğimiz de görüyoruz ki altında bir nokta-öz-tohum-kaynak ve ondan açılan bir sistem, yani görünen bu kâinat bir noktadan-özden-kaynaktan açığa çıkmış.

 

R sırrı… ر…R harfini incelediğimiz de görüyoruz ki R adeta bir filizi andırıyor, bir yıldırımı andırıyor. R, bir özden, bir tohumdan gelen bir filizlenmeyi hatırlatıyor, bir nurdan-ışıktan gelen filizlenmeyi hatırlatıyor. Yani varlığın yaratılış boyutunu yani tecelli boyutu.

 

Rabıta kelimesini harflerle incelediğimizde tüm kâinatı tutan “Elif” hakikatine yani “Allah” hakikatine ulaşıyoruz.

 

Şimdi, Kur’ân da “Rabıta” ayetini inceleyelim.

 

Âl-i İmrân Sûresi 200: Yâ eyyuhâllezîne âmenusbirû ve sâbirû ve râbitû vettekûllâhe leallekum tuflihûn

 

Diyanet Meâli: Ey İnananlar! Sabredin, düşmanlarınızdan daha sabırlı olun, cihada hazır bulunun, Allah’a karşı gelmekten sakının ki başarıya erişebilesiniz.

 

Yaşar Nuri Meâli: Ey iman sahipleri! Sabredin, sabır yarışı yapın, nöbet tutarak savaşa hazırlıklı bulunun ve Allah’tan korkun ki, kurtuluşa erebilesiniz.

 

Tevhîd-i Kur’ân Meâli: Ey iman edenler! Sabrın ne olduğunu anlayın ve sabredin ve tüm varlığı birbirine bağlayan Hakk sırrını anlayın ve fenalara düşmekten sakının, Allah’a ortak koşmayın. Umulur ki başarırsınız.

 

Rabıta: Alaka, bağlantı, bitişik, bağlayan, rabteden, tertip, sıra, düzen, usûl, iki şeyin birbirine bağlılığı, varlıktaki hakk bağlantısı, tüm varlığı birbirine bağlayan gibi anlamlara gelir.

 

Müellifler, Rabıta kelimesini farklı farklı değerlendirmişlerdir.

 

Diyanet olsun, Yaşar Nuri hocamız olsun genelde Rabıta-yı savaş olarak çevirmişlerdir.

 

Cemaat ve tarikatlarda Rabıta; şeyhini düşünmek, şeyhini düşünürken kendinden geçmek, şeyhine bağlanmak, evliyalara bağlanmak, alimlere bağlanmak diye söylenir.

 

Rabıta, tüm varlığı birlik içinde tutan Rab-Rububiyet sırrıdır.

Rububiyet: Vücudları şekillendiren, vücudları yaratan, vücudların çalışmasındaki sistemin adı.

Bir tohumun içinden bir ağacın yaratılışı, o ağacın her an sisteminde ki işleyiş Rububiyet tecellisi.

Her bir vücudu tutan ve vücudlarda her an fiiliyle, sıfatıyla, zâtıyla tecelli eden, Allah’ın rab-rububiyet tecellisidir.

Ve tüm vücudları bir bütünlük içinde tutan ise Allah’tır.

 

İşte Rabıta; her vücudda ki sistemi bir bütünlük içinde tutan ve tüm kâinatta ki tüm varlığı birbirine bağlı olarak tutan sistemin adıdır.

Her vücudu kendi içinde Rabb bağıyla tutulması Rabıta-dır.

 

Rabıta-da, bir vücudda ki sıfatların birbirine bağlı olarak tutulması hakikati sunulur.

Fiilin, sıfata, sıfatın zâta bağlılığı vücudun Rabıtasıdır.

Tüm varlıktaki fiilleri tutan Fâil, sıfatları tutan Tekvin, vücudları tutan Zât Rabıtanın işaretidir.

Tüm varlık ise birbirine her varlıkta ki Rabb tecellisi ile bağlıdır.

 

Yani biz, bir varlığı incelerken, o varlıktaki fiil, sıfat, zât tecellilerinin birbirine Rabb tecellisi ile Rabıta halinde olduğunu, yani bir bağlılık içinde olduğunu idrak etmemiz gerekir.

Ve buradan da tüm varlığın birbiriyle Rabıta halinde olduğuna şahit olmamız gerekir.

 

İşte Allah’ın ama bir vücudu, ama tüm vücudları sonsuz niteliklerle bir bütünlük içinde tutması Rabıta boyutudur.

 

Nasıl ki insan vücudunda sonsuz hücre vardır, ama hepsi birbirine bağlıdır, yani Rabıta olmuştur.

İşte bu tüm âlemde de tüm varlık birbirine bağlıdır.

 

Bu şuura ulaşmak Rabıta hakikatini anlamaktır.

 

Tüm varlık âlemi, tecelliler ile birbirine bağlıdır.

 

Kişi, Hakk’ı anlamak için bir idrak içinde olup varlığın birbiriyle bağlılığını anladıkça Rabıta-yı anlar ve oradan da “Tevhîd” sırrına ulaşır.

 

Tüm varlığı bir arada tutan Allah’tır.

 

İnsanın vücudunun hiçbir organı hiçbir hücresi birbirinden ayrı mıdır, elbette değildir.

Bir vücud-da ki atomik, kimyasal, biyolojik bağlar vücudu bütünlük içinde tutar.

İşte bu sistemi bir arada tutan Rabb-Rububiyet boyutudur ve işte biz buna Rabıta diyoruz.

 

Kâinatta ki tüm varlık birbirine Rabıta halindedir.

 

İşte Rabıta; tüm varlığın birbiriyle olan bağlılığıdır ve bu bağlılık şuuruna ulaşmak Rabıta hakikatine ermektir.

 

Rabıta sırrına vakıf olan, tüm vücudları tutan Allah’tır hakikatini anlamıştır.

İşte bu hakikati anlayan bilir ki tüm kalbleri attıran Allah’tır, tüm vücudları her an çalıştıran, her an tutan Allah’tır.

Bu şuurda hareket eden, hangi varlığa bakarsa baksın, o varlığı tutanın Allah olduğu hakikatiyle bakar, yani “Semme Vechullah” zevkiyle bakar.

Bu şuurla bakan, bilir ki tüm varlık birbiriyle kardeştir, bir bedenin hücreleri gibidir.

Tüm bedenleri Rabıta eden de” Zâtı Mutlak olan Allah”tır.

Bu şuurla hareket eden, her an Rabıta halindedir.

Yani her an, Allah’a bağlı olduğunun farkındadır

 

İşte Rabıta; her varlığı o varlığın bedenindeki sistemle ve bütün varlığı yani tüm kâinatı birbirine bağlı bir şekilde bir arada tutanın Allah olduğu hakikatidir.

 

Allah, tüm varlığı kendine ait olan niteliklerle bir bağ halinde bağlar, işte bu bağlılığa Rabıta diyoruz.

 

İşte Rabıta; öncelikle kendi vücudumuzda ki Rabbe bağlanmak ve Rabb’ül Âlemin olan yani tüm vücudların sahibi olan Allah’a bağlı olduğumuzun şuurunda yaşamaktır.

 

Rabit olan; Allah’ın rububiyet tecellisi ile Allah’tır.

 

İnşAllah her an Allah’a rabıta halinde olduğumuzu unutmayız.

 

Evet, araştırmalarımızda böyle değerlere rastlıyoruz ve böyle yorumluyoruz.

İsteyen istediği gibi Rabıta-yı yorumlayabilir.

 

Allah’ın ilminde şaşmaz gerçekler vardır.

Allah samimiyetle, aşkla okumayı nasip etsin….