İNSAN VÜCUDUNUN 4 ÂDEM BOYUTU

Kur’ân’da Âdem nasıl tarif edilir?

Âdem kimdir?
Âdem denilen, erkek bir cinsiyet midir?
Havva denilen, kadın bir cinsiyet midir?

İnsan vücudu, ister kadın olsun ister erkek olsun 4 âdem boyutunu içerir.

Kişinin vücudunda; toprak boyutu, kan dökücülük boyutu, Rûh boyutu ve Adam boyutu, yani insan olma boyutu, kâmil kişi olma boyutu vardır.

İlk insan Hazreti Âdem midir?

İnsan-Zaman Sûresini incelediğimizde anlıyoruz ki Hazreti Âdem’den önce, nice insan formunda kişiler yaşamıştır.

1- İnsan uzun bir zaman gelip geçirdi, bir şeyi fark eden değildi.

Bu ayetten anlıyoruz ki, Hazreti Âdem’den önce, uzun yıllar insan formunda bir yaşam vardı.

Kur’ân; dikkatlice incelediğimizde, ister erkek olsun ister kadın olsun her kişinin vücut yapısında bazı unsurlara dikkat çeker.

Kur’ân, kişinin vücudunda;
Toprak boyutuyla,
Kan dökücülük boyutuyla,
Rûh boyutuyla
İnsan boyutuyla, temel unsurlara işaret eder.

Araştırdığımız da anlıyoruz ki “Âdem” diye isimlendirilen yapı; kişinin vücudundaki 4 boyuttur.

Bunlar nedir dersek?

1- Kişideki kan dökücülük boyutu; A-dem ” الدِّمَ” “El dem”

Bakara Sûresi 30:…… “وَيَسْفِكُ الدِّمَاء ” “ve yesfiku el dem”
“…Kim yeryüzünde ikilik, bozgunculuk yapar ve kan dökücü olursa hakikatleri anlayamaz diye bildirildi…..”

Bu boyut, kişinin toprak vücudundaki isteklerin, çevresine zarar verecek şekilde kullanılmasıdır.
Yani bu boyut; isteklerin günaha dönüşme boyutudur.
Yani, kan dökme, zarar vermeye dönüşme boyutudur.

2- Kişinin beşer bedeni olan toprak boyutu.

Hicr Sûresi 25: “Ve le kad halaknel insâne min salsâlin min hamein mesnûn”
Meâli: Andolsun ki insanı; bir öz taşıyan, dönüşüp gelişen, şekillenen bir hücreden yarattık.

Âl-i İmrân Sûresi 59: “İnne mesele îsâ indallâhi ke meseli âdem halakahu min turâbin summe kâle lehu kun fe yekûn”
Meâli: “Muhakkak ki Allah’ın katında İsa’nın durumu, Âdem’in durumu gibidir. Onun yaratılışı topraktan, sonra ona ol der, böylece olur.”

Bu boyut; kişinin beşer vücudu olan, ten vücududur.
Bu boyut; sperm ve yumurtanın birleşimiyle hücre hücre oluşan ve her an çalışıp duran ten boyutudur.

Kişi Rûh boyutuyla toprak boyutuyla bir beden taşır.

3- Kişinin bedeninin geldiği Rûh boyutu.

Âl-i İmrân Sûresi 59: “İnne mesele îsâ indallâhi ke meseli âdem…”
Meâli: “Muhakkak ki Allah’ın katında İsa’nın durumu, Âdem’in durumu gibidir….”

Hicr Sûresi 29: “Fe izâ sevveytuhu ve nefahtu fîhi min rûhî…”
Meâli: “İnsanı en güzel sıfatlarla düzenledim ve içine ruhumdan üfledim…”

Bu boyut; kişinin bedeninin geldiği ve kişinin bedenini her an çalıştıran Rûh boyutudur.

Âl-i İmrân Sûresi 59 da işaret edilen: “Muhakkak ki Allah’ın katında İsâ’nın durumu, Âdem’in durumu gibidir.” ayetinde Rûh boyutudur.

İsâ’nın kişideki karşılığı; Rûh boyutudur.
Âdem’in kişideki karşılığı da: Rûh boyutudur ki “nefahtu fîhi min rûhî.” ile buna işaret edilir.

4- Kişinin kendi aslını idrak etmesiyle geldiği makam olan; Adam boyutu, İnsan boyutu, Kâmil boyutu.

Kişinin kendini bilmesiyle, kendi aslını bilmesiyle yani Allah hakikatine ermesiyle geldiği makam olan” Adam-İnsan- Kâmil” boyutu.

Hicr Sûresi 29- İnsanı en güzel sıfatlarla düzenledim ve içine ruhumdan üfledim, artık bu hakikati anlayıp tüm varlığınızla teslim olun.

İnsanın kendi aslını anlamasıyla ulaştığı şuur; Adam olma şuurudur.

Hacc Sûresi 41- “Yeryüzünde ve kendilerinde düzenimizi anla-yan kimseler; her an Hakk’a bağlılık şuuru üzere hareket ederler”

İşte kişinin, şuur boyutuyla kendi aslını bilmesi” İnsan” olma boyutudur.

Kişi, ten cihetiyle “beşer” boyutundadır.

Lâkin kişi, aslına arif olmasıyla, yani Allah hakikati şuuruna ulaşmasıyla “İnsan” boyutundadır.

İşte Âdem denilen boyut; ister kadın olsun ister erkek olsun, her kişinin;
Toprak boyutu. (Adem) Yokluk boyutu, her an değişen boyut.
Rûh boyutu. (Âdem)
Kan dökme boyutu (A-dem)
İnsan- Adam olma boyutudur. (Adam)

İNSAN DEĞİLDİR

Âdem dediğin sır, erkek değildir
Havva dediğin sır, kadın değildir
Âdem Havva sırrı, ten ile candır
Cinsiyeti olan, beden değildir

Âdem Havva birdir, ayrı değildir.
Beden ile candır, gayrı değildir
İnsan dediğin öz, tendeki candır
O özü bilmeyen, İnsan değildir.