NEYDİ KURBAN

Kurban nedir, Kur’ân açısından kurban açılımı nedir?

Neydi Kurban?
Allah’ın emri olan dini bir ibadet miydi?
Yoksa atalardan gelen toplumsal bir adet miydi?

Neydi kurban?
Kan akıtmak mıydı?
Koyun, dana, deve kesmek miydi?
Binlerce hayvanın canını yakmak mıydı?

Neydi Kurban?
Hayvan pazarında hayvan pazarlığı yapmak mıydı?
Allah’a yakın olmak için hayvan boğazlamak mıydı?
Et sofralarında tıka basa et yemek miydi?

Neydi Kurban?
Zengin olan keser, fakir olan kesemez miydi?
Allah’ın indinde zengin fakir neydi?
Allah’ın indinde zengin fakir ayrımı var mıydı?

Neydi Kurban?
Birilerini yoksul görüp et göndermek miydi?
Yoksul denen ailelerin çocuklarına “siz yoksulsunuz” hissi vermek miydi?
Onları aşağılamak mıydı?
Boyunlarını öne eğmek miydi?
Gözlerine hüzün vermek miydi?

Neydi Kurban?
Tüm kötü hallerimiz duruyorken, hayvan kesmekle iyi insan olmak mıydı?
Neydi Kurban?
Kul hakkı yiyorken, hayvan kesmekle temizlenmek miydi?
Neydi Kurban?
Dünyaya, mala-mülke esir iken, hayvan kesmekle Allah’a yakın olmak mıydı?

Neydi Kurban?
Bazıları dedi ki: Hazreti Muhammed’e hicretin ikinci yılı vahiy olarak emredildi.
Bazıları dedi ki: Hazreti Adem’den beri vardı
Bazıları dedi ki: Hazreti İbrâhîm’e Allah İsmâil’in yerine koyun gönderdi, öyle farz oldu.
Bazıları dedi ki: Binlerce yıldan beri, çok tanrılı inançlarda, sunaklarda çocukları inandıkları tanrılara, kurban etmekti.
Hangisi doğruydu?

Evet neydi Kurban?
Kurban denilen neydi?

İbrâhîm’e teslim olan İsmâil sırrı neydi?
İsmâil’in, varlığını Hakk’a kurban etmesi neydi?

“Nahnu akrebu ileyhi-Biz ona yakınız” sırrı neydi?
“Min habli el verid-şah damarından yakınız” sırrı neydi?
Kûrbiyyet sırrı neydi?

Hayvan kesmekle Allah’a yakın olunur muydu?
Kendi egosal, benlik dolu nefsi varlığımız ortada dururken, hayvan kesmekle kurtuluşumuz olur muydu?

Evet neydi Kurban?
Kurban denilen neydi?

Neden Kur’ân’da bir çok kelimeyi kurban kesmek diye çevirdik.

“El hedye – الْهَدْيِ ” kurban kesmek…Bakara Sûresi 196

“Bi kurbânin- قُرْبَانٍ” kurban kesmek….Âl-i İmrân Sûresi 183

“Nusuk- نُسُكِ “kurban kesmek….En’âm Sûresi 162

“el budne- الْبُدْنَ” kurban kesmek…Hacc Sûresi 36

“El kalâid- الْقَلآئِد” kurban kesmek…..Mâide Sûresi 2

” Karrebâ kurbânen- ” قَرَّبَا قُرْبَانًا ” kurban kesmek, yakın olmak için kurbanlar. …Mâide Sûresi 27
Ki burada her iki kelimede aynı kökten geliyor, kelimenin biri yakınlık biri kurban olarak çevriliyor.

” Keffaret- كَفَّارَةٌ” Kefaret kurbanı……Mâide Sûresi 95

“El hedye – الْهَدْيِ ” kurban kesmek……Mâide Sûresi 97

“Venhar- وَانْحَرْ” Ve el Nhr…kurban kesmek…Kevser sûresi 2

“Zibhın- بِذِبْحٍ ” kurban kesmek….Saffat Sûresi 107

Bu ayetleri neden hep kurban kesmek diye çevirdik?

Oysa Kur’ân’da bir çok yerde geçen “Kurb” kelimesini yakınlık olarak çevirdik.

Kâf Sûresi 16: “ve nahnu akrebu”
“ve nahnu akrebu ileyhi min hablil verîdi”
Meâli:….. Biz ona şahdamarından daha yakınız.

Bakara Sûresi 214……”e lâ inne nasr Allâhi karîb”…
Meâli:……”Yakınlığı anlamak isteyenlere Allah her zaman yardım eden değil midir?”

Kurban, “Kurb” kökünden gelir ve yakınlık demektir.

Kur’ân’da; Kurb, karîb, akrebu, kurban gibi kelimeler yakınlık anlamında kullanılır.

Kurb: Yakınlık anlamındadır
Mukarreb: Yakınlaşmış anlamındadır.

Hayvan kesmekle mi Allah’a yakın olunur, yoksa kendi varlığını Hakk’a teslim etmekle mi yakın olunur? Düşünmek gerekir.

Allah’a olan yakınlık hakikatini anlamak bir ilim üzeredir.

Kur’ân ayetiyle sabittir ki Allah bize şah damarımızdan daha yakındır.

İşte bu yakınlığı anlamak”Kurb-Kurban” kelimesiyle anlatılmak istenmiştir.

Kur’ân; İlmel yakîn, Aynel yakîn, Hakkel yakîn ayetleriyle Allah’a olan yakınlığı anlamamızı âdeta bize emretmiştir.

Ki Allah ile kul arasında mesafe yoktur.
Kul zanneder ki Allah ayrı kendi ayrı ve araya zan ile mesafe koyar.
İşte bu mesafeyi kaldırmak kurbiyyet sırrıdır.

Damla ile deryanın birliği gibi.

İşte “Kurb-Kurban”kişinin varlığının asıl sahibini bilme ve O’na teslim olma hakikatidir.

İşte “Kurb-Kurban” Allah’a olan yakınlığı idrak etme hakikatidir.

Allah’a yakınlık kişinin varlığından geçmesidir.

Yani varlığını Allah’a kurban etmesidir ve her an bu şuurda yaşamasıdır.

Onun için Fuzuli:
“Yılda bir kurban keserler halk-ı âlem îyd için
Dem be dem sâat be sâat ben senin kurbanınam”

Yani” Halk senede bir kez ibadet için hayvan keserler
ben ise her an Allah’a kurban olarak yaşarım” demiştir.

Yunus Emre’de der ki:
“İsmail’im, Hak yoluna canımı kurban eylerim,
Çünkü bu can kurban sana, ben koç kurbanı neylerim” demiştir.

Var sen yine hayvanını kes,
Var sen yine bayramını yap,
Var sen akrabalarını ziyaret et,
Var sen eller öp, gönüller al.
Var sen küs olduğunla barış, helalleş.

Ama bil ki kurban:

Varlığından geçmektir.
Kurbiyyet sırrıdır.
Nahnu Akrebu sırrıdır.
İnnî Karîb sırrıdır.
Gururu, kibri, kötü halleri, zalimliği, çalmayı, çırpmayı, kul hakkını yemeyi kesmenin sırrıdır.
Allah’a kurban olmanın sırrıdır.
İnsan olma sırrıdır.