NEDEN ÜÇ AYLAR DENİLMİŞ
Bir ay diğer aydan daha kutsal olabilir mi?
Üç ay diğer aylardan daha kutsal olabilir mi?
Neden kutsal aylar diye insanlığa sunulmuş.
Üç aylardan maksat nedir?
Üç ayların altında yatan derin hikmetler nedir?
Üç aylar denilerek insanlığa ne mesajlar sunulmuş olabilir.
Hazreti Muhammed öncesi de kutlanan üç aylara kutsal denmesinin hikmeti ne olabilir?
Hazreti Muhammed üç aylarda her gün oruç tutar mıydı?
Hazreti Muhammed üç ayı kutsal görmüş müdür?
Hazreti Muhammed; “receb Allah’ın ayıdır, şâban benim ayımdır, ramazan ise ümmetimin ayıdır” demiş midir?
Bunun doğru olmadığını Celâleddîn Süyûtî bildirir.
Resûlullah’a isnat edilen, “receb Allah’ın ayıdır, şâban benim ayımdır, ramazan ise ümmetimin ayıdır” rivayetinin ise aslı bulunamamıştır (Süyûtî, s. 114).
Her ay Allah’ın ayı değil midir?
Üç aylar konusunu incelediğimizde şunları tespit ediyoruz.
Üç aylar Hazreti Muhammed öncesi de vardır.
Bu aylarda kılıçlar çekilmez, kılıçlar kınana sokulur, kılıçlar evlerde duvarlara asılır, kavgalar yapılmaz, savaşlar yapılmazdı.
Buradan anlıyoruz ki üç ayların kutsal denilmesinin hikmeti savaşın, kavganın bitirilmesidir.
Öfkelerin, kinlerin, nefretlerin yutulmasıdır.
Bunu oluşturan kâmil insanın maksadı, insanlığın savaşmaması, birbirini öldürmemesidir.
Toplumda kavgaların, nefretlerin, çatışmaların, ara bozuculuğun olmamasıdır.
Toplumda, zilkade, zilhicce, muharrem ve recep ayları haram aylar diye bilinir.
Recep, şaban, ramazan ayları, kutsal aylar diye bilinir.
Bu Hazreti Muhammed öncesi de böyle bilinirdi.
Hazreti Muhammed’in, bu üç ayı diğer aylardan ayırması düşünülebilir mi?
“Her günü değerli bilin, ilim öğrenin, tefekkür edin, her gün çalışın, üretin, günlerinizi ziyan içinde geçirmeyin” diyen o güzel insan, üç ayı diğer aylardan, bir günü diğer günden üstün gösterebilir mi?
“Siyahın beyaza, beyazın siyaha üstünlüğü yoktur, birbirinizde üstün değilsiniz” diyen o güzel insan, bir ayı diğer aylardan üstün tutabilir mi?
Hazreti Muhammed’in receb ayı girdiğinde, “Allahım, receb ve şâbanı bize mübarek kıl ve bizi ramazana ulaştır!” şeklinde dua ettiği yolundaki rivayet (Taberânî, el-Muʿcemü’l-evsaṭ, IV, 189; Ebû Nuaym, VI, 269; ayrıca bk. Müsned, I, 259) zayıf kabul edilmektedir.
Üç aylarda her gün oruç tutulması adeti ne zaman başlamış bilinmemektedir.
Hazreti Muhammed’in üç aylarda 90 gün oruç tuttuğu bilgisi doğru değildir.
Dikkatlice inceleyip düşündüğümüz zaman anlıyoruz ki kâmil bir kişinin, üç aylara kutsal diyerek zulmün, kötülüğün, nefretin, savaşın bitirilmesi istenmiştir.
Üç aylar kutsal denilerek insanlığa sunulan mesajları iyi anlamalıyız.
Üç ayda eriştiğimiz edebi on iki aya, bir ömre yaymalıyız.
Bu üç aydan gelen mesajları şöyle anlamalıyız:
Dünya hırsı, mal mülk hırsı, para, şöhret hırsı, gibi hırsların terk edilmesi.
Öfke, kin, nefret, gibi duyguların terk edilmesi.
Kavgaların, dedikoduların, alay etmelerin terk edilmesi.
Fâsıklığın, fesatlığın, hasetliğin terk edilmesi.
Kibrin terk edilmesi, kendi yüce görme duygusunun terk edilmesi.
Hurafenin terk edilmesi.
Ve bunun sonucu ben kimim, nereden geldim, nereye gidiyorum, bu âlem nedir, nasıl oluştu diye düşünmek.
Varlığın yaratılışına yönümüzü dönmemiz, kendimizi bilmeye çalışmamız.
Recep; tövbe, temizlenme.
Şaban; saflaşma, gönlünü hazırlama.
Ramazan; ilahi hikmetlere erişme, kapıların açılması.
Recep; toprağı hazırlama, ekilecek duruma getirme.
Şaban; tohumu hazırlama ve ekme durumu ve bakım durumu.
Ramazan; rızka ulaşma, meyveye ulaşma, hikmetlere ulaşmak, diye düşünülmelidir.
Üç ayları oluşturan kâmil kişinin ana gayesi, kan dökülmemesi, barışın gelmesi, insanlığın huzur içinde yaşamasıdır.
Üç aylar İslâm şuurunun oluşması için bir kapıdır.
Bu kapının kıymeti bilinmeli, bu ayları ilme, edebe açılan kapı bilmeliyiz.
Gel kardeşim!
Bu aylara neden kutsal aylar denilmiş iyi düşünelim.
Bu aylarla açılan kapıların her günün kutsal olduğuna, her ayın kutsal olduğuna erişelim.
Ömrümüzü ilim, irfan, edep içinde geçirelim.
İslâm makamına erişelim.
Müslüman olarak yaşayalım.
Üç ayların bir ömre açılan kapı olsun.
Üç aylarda kin, nefret, öfke kılıçlarınız kınına bir daha çıkmamak üzere girsin.
Üç aylarda, gurur, kibir, hor bakmak, kendini yüce görmek kılıçlarınız kınına bir daha çıkmamak üzere girsin.
Üç aylarda, kâlb kırmak, birini aldatmak, hak yemek kılıçlarınız kınına bir daha çıkmamak üzere girsin.
Gel kardeşim!
Üç aylardan gelen derin mesajları iyi anlayalım.
Var oluşun ve var edenin sırrına erişelim.
İnsan makamına erişelim, insan olarak yaşayalım.