HİCRİ YILBAŞI VE MUHARREM AYI TARİHİ İNCELEMESİ

Hicret nedir, Hicret ehli kimdir?

 

Kur’ân’î anlamda Hicret nedir?

Hicret: Hicr, Hicret, Muhacir, Hacer, Hacc aynı kökten gelen kelimelerdir.

Hicret; bir yerden bir yere göç etmek, yolculuk etmek, manevi yolculuk, cehaletten İrfânîyete geçiş, Hakka yönelmek, gibi anlamlarda karşımıza çıkıyor.

 

Hicret; İbrâhîm olup Hakka yönelmektir.

 

Tevbe Sûresi 20: Ellezîne âmenû ve hâcerû ve câhedû fî sebîlillâhi bi emvâlihim ve enfusihim azamu dereceten indallâh ve ulâike humul fâizûn

Meâli: – İman edenler ve cehaletten irfaniyete geçenler ve Allah yolunda mallarıyla ve canlarıyla O’nu anlamak için gayret gösterenler, Allah’a ait yüce makamlardadırlar ve işte onlar kazananlardır.

 

Ankebût Sûresi 26: Fe âmene lehu lût ve kâle innî muhâcirun ilâ rabbî innehu huvel azîzul hakîm

Meâli: Sonra Lut ona inandı ve dedi ki: Muhakkak ki ben Rabbime yöneleceğim, şüphesiz O, tüm değerlerin yüce sahibidir, tüm varlığa hâkim olandır.

 

Hacc Sûresi 58: Vellezîne hâcerû fî sebîlillâhi …..

Meâli: Allah’ın hakikatlerinin arayışında yol alan kimseler

 

Hicret: Hicr, Hicret, Muhacir, Hacer, Hacc aynı kökten gelen kelimelerdir..

Cehaletten irfaniyete olan yolculuk

Kötülükten Rahmete olan yolculuk

Bedenden Ulvî Âleme olan yolculuk

Kulluktan Hakk’a olan yolculuk,

Sûretten Sîrete olan yolculuk

Hataları, kötülüğü, yalanı, kibri terketme yolculuğu

Rabbe yönelmek

İlme dayalı bir bilgiden diğer bir bilgiye ilerlemek, gibi anlamlar içerir

 

İşte bu yolculuğu yapanlar da, Hicret ehlidir.

Hicret ehli manevî makamlardadır…

 

Müslümanlar, Hicri takvim dediğimiz takvimi Hazret Muhammed’in Mekke’den Medine’ye hicretini başlangıç kabul eder.

Ve Ay’ın Dünya etrafında dolanımını esas alırlar.

 

Ay’ın Dünya çevresinde dolanımı 29,5 gün olduğu için bir yıl 354 gün sayılmıştır

 

HazretMuhammed’den önce de Araplar Kâmerî sene yani Ay takvimini kullanırlardı. Burada da bir yıl 354 günden ve 12 aydan oluşmaktaydı.

 

Kamerî takvim MÖ de kullanılan bir takvimdir. Ve bir çok millet tarafından kullanılırdı.

MÖ 380 civarında ise Kâmerî takvim dediğimiz Ay takvimlerine bir düzenleme getirildi.

Daha sonra Eski Yunanda Güneş takvimi düzenlendi.

 

Halife Ömer zamanında uygulanmaya başlandığı iddia edilen Hicri takvim aslında Arapların bildiği ve kullandığı Kâmerî takvimdir.

Hz Muhammed’den önce Araplar ve diğer kabileler ibadetlerini Kâmerî takvime göre yaparlardı.

Araplar Kâmerî takvimi kullanırlar ve 3 senede 1, 1 yılı 13 ay kabul ederlerdi.

 

Halife Ömer ve komisyonu bunu Hazret Muhammed’in hicret günü olan, 1 Muharrem’in rastladığı 16 Temmuz 622 yi takvim olarak başlangıç kabul etmiştir.

 

Tabii burada şu soru sorulabilir. Neden bu takvim Hazret Muhammed’in doğum günü kabul edilmemiştir.

 

Miladi takvim ise, Hıristiyanların Hazret İsa’nın doğumunu göre başlangıç kabul ettikleri sistemdir.

Ve Dünyanın Güneş etrafındaki dönüşü süresi olan 365 gün 6 saatlik zamanı, yıl olarak kabul ederler.

 

Hicri takvimi Hazret Muhammed düzenlememiştir.

Hicret kelimesinin Kur’ân’î anlamını incelersek:

Hicret; bir yerden bir yere göç etmek, yolculuk etmek, manevi yolculuk, cehaletten İrfânîyete geçiş, Hakka yönelmek, gibi anlamlarda karşımıza çıkıyor.

 

Kur’ân da Hicret; genelde hakikatlerin yolculuğu olarak tanımlanır.

Rabbe yönelmek, cehaletten İrfânîyete yönelmek, Hakk yolunda hakikatleri anlamak için gayret içinde olmak gibi anlamlar içerir.

 

MUHARREM AYI

 

Muharrem: Hem haram yani yasak olan, hem de kutsal olan anlamındadır.

 

Muharrem ayı, Hicri yani Kâmerî yılın birinci ayıdır.

 

Kutsal aylar diye bilinen ayların ilkidir.

 

Muharrem-Zilkade-Zilhicce ve Receb ay-ı ile beraber 4 ay kutsal sayılan aylardır.

 

Hazret İbrâhîm tarafından düzenlendiği sanılır.

Hazret İbâhîm’in de savaşları, kavgaları, zulümleri bitirmek için bu 4 ay-ı kutsal ilan etmiştir.

Ve bu aylarda savaş, öldürmek, kavga gibi tüm kötülükler haramdır diye bu ayları kutsal ilan etmiştir.

 

Hazret Muhammed öncesi Araplar bu ayları kutsal kabul ederlerdi.

Lütfen şunu da unutmayalım: Hazret Muhammed’in soyundan gelen Hazret Hüseyin ve onun ailesinden 72 kişi hicri 61’de Muharrem’in onuncu gününde (10 Ekim 680) kerbela-da yezidin ordusu tarafından şehit edilmişlerdir.

 

Kutsal denilen şey nedir, her toplumun, her inanç gurubunun kendine göre kutsalları vardır.

Birinde kutsal olan diğerinde haram olabiliyor.

Kutsallık adına kovmalar, zulümler, kafa kesmeler, işkence yapmalar oluyor.

Lütfen bunları çok iyi düşünelim ve araştıralım

 

Kültürlerden gelen kutsallık mı, Allah’a ait olan kutsallık mı, çok iyi düşünelim

 

Hicretimiz Hakk’a olsun, İslâm’a yani Barış ve Huzura olsun

 

Tüm insanlık için ve tüm varlık için Hicretin hakikatine yol alanlardan oluruz inşAllah……