MİR’AC NEDİR? KUR’ÂN’DA MİR’AC VAR MIDIR?

Mir’ac gökyüzüne yükselmek midir? Gönül göğünde yükselmek midir?

Mir’ac; Allah’ı Allah ile anlamanın ulvî yolculuğudur.

Kur’ân’da Mir’ac ile ilgili ayetler var mıdır?

Meâric Sûresi 3: Minallâhi zîl meâric

Meâli: Ulvî makamların sahibi Allah’tır.

 

İsrâ Sûresi 1: Subhânellezî esrâ bi abdihî leylen minel mescidil harâmi ilel mescidil aksallezî bâreknâ havlehu li nuriyehu min âyâtinâ innehu huves semîul basîr

Meâli: Ki O’dur noksan sıfatlardan münezzeh olan. Kulunu; cehaletin karanlığından, hakikatlerin aydınlığa sevk eden, çevresinde olan her şeyde, bereketimizi, işaretlerimizi görmesi için, teslim olunan mukaddes yerden, teslim olunacak son noktaya ulaştıran. Muhakkak ki O’dur işittiren, gördüren.

 

Meâric, “mi’rac” kelimesinin çoğuludur.

 

Mir’ac: Merdiven, yükselecek yer, yukarı çıkmak, en yüksek makam diye bilinir.

Mir’ac; merdiven, yukarı çıkmak diye bilinse de burada ki amaç hakikatlerde idraki bir yolculuğun adıdır.

 

Mir’ac; merdivenle göğe yükselmek değildir.

Mir’ac; gönül aleminde Hakk’a yükselmektir..

 

Mir’ac, kişinin Ulvî makamlardaki idraki ilerleyişidir, yükselişidir

Mir’ac, uruç aynı kökten gelir.

“Uruc” Ulvîyette yükselmek anlamına gelir.

 

Me’âric kelimesine aynı zamanda: Ulvî derecelerde yükselmek, semalar, nimetler, lütuflar, manevi makamlar, Ruhî makamlar gibi anlamlara gelir.

Biz buradan anlıyoruz ki Allah’ı anlamak için yapılan ulvî yolculuğun yani idraki yolculuğun adı Mir’ac-tır.

 

Mir’ac; insanın kendi iç alemine dönüp, kendi aslını anlama yolculuğudur.

Bu yolculuk ten elbisesinden can elbisesine olan bir yolculuktur.

 

Mir’ac, iki kısımdır. Bedenli olan ve bedensiz olan.

Bedenli olan boyutundaki Mir’ac; bedendeki tecellileri anlamanın yolculuğudur, yani bedeni anlamaya çalışma yolculuğudur.

Yani kişi nasıl var olduğunu anlar. Bedeninin, tını yani ses yani zikir, işleyiş, sıfat ve vücud boyutunu anlar. Buradaki anlayış idraki bir hissiyattır.

 

Bedensiz olan yolculuk; bedenin geldiği ulvî boyut. Bedendeki bir damla nurun cümle varlıkta ki bir damla nurla birleşme yolculuğudur. Bu yolculukta zaman yoktur, beden yoktur. Bu yolculuk zevki bir yolculuktur. Nur Sûresinde geçen; Nur üzere Nur ayetinin karşılığıdır.

 

Mir’ac’ın manasına ulaşana ne mutlu.

 

Mir’ac hakikatini manasına ulaşan kâmil bir insan şöyle demiş:

Madem ki mevcuttu Allah her yerde

Muhammed niçin çıktı göklere

İnsanın gözünden kalkarsa perde

Allah görünmeyen bir taraf yoktur

 

Mir’ac; hakikatler yolculuğunda ulvî yolculuğun adıdır.

 

Allah idrak etmek için ilmi olarak yolcuğun adı Mir’ac’tır.

Onun için İsrâ Sûresi 1. ayette, gece yolculuğu denilen yolculuk, kişinin kendi cehalet karanlığından hakikatlerin aydınlığına olan yolculuğun adıdır Mir’ac

 

Kişinin kendini tanıması için kendi vücudunda enfûsî yolcuğunun adıdır Mir’ac.

 

Mir’ac; ulvî makamların Allah’a ait olduğunun idrakine varmaktır.

Mir’ac; bir damlanın ummana kavuşmak için yaptığı yolculuğun adıdır..

Damla ummandan ayrı değildir, Umman damladan ayrı değildir…

 

Meâriç Sûresi 3. ayette öyle der: Ulvî makamların sahibi Allah’tır.

 

Mir’ac; var edeni ve var oluşu anlamanın Ulvî yolculuğudur.

Mir’ac; ten elbisesinden can elbisesine geçmenin ulvî yolculuğudur.

Kişinin kendinde olan Muhammed nuru ile Hakkın nuruna olan Tevhîd yolculuğudur.

 

Mir’ac; Hazreti Muhammed’e mahsustur

Kişi kendindeki Muhammed nurunun gemisine binerse kişiye miracı Muhammed yaptırır…

 

Kur’ân da Mir’ac kelimesi vardır. Lakin biz acaba onu nasıl anlıyoruz.

Kur’ân’ın bize anlattığı gibi mi anlıyoruz yoksa Mir’ac diye anlatılanları birçok kültürde geçen şeyler olarak mı anlıyoruz?

 

Birçok kültürde Mir’ac-tan bahsedilir.

Eski Hint kültüründe, İran mitolojisinde, diğer kültürlerde hep Mir’ac hadisesi vardır.

Zerdüştlük inancında da Zerdüşt’ün göklere yükseldiği, cennet ve cehennemi gördüğü, meleklerle ve Tanrı ile görüştüğüne inanılır

 

Tevrat’da 2. krallar bölümü 2 babında:…Ve İlyas kasırgada göklere çıktı..der

 

Zeus mitlerinde; Tanrı Zeus, Tanrı dağındadır ve onunla görüşmek için oraya çıkmak gerek…..Onunla görüşen yarı Tanrı olandır, der.

 

İslam dünyasında da Hazreti Muhammed’in mir’ac-ından bahsedilir.

 

Hatta 5 vakit namazın Hazreti Muhammed’e mir’ac-da farz kılındığı anlatılır.

Ve şöyle inanılır:

Allah mir’ac-ta Hazreti Muhammed’e 50 vakit namaz farz kılmış. Hazreti Muhammed, mir’ac dönüşü Hazreti Mûsâ ile karşılaşmış ve Hazreti Mûsâ; Hazreti Muhammed’e 50 vaktin ağır geleceğini söylemiş, benim ümmetime de 50 vakit farz kılındı, ümmetime bu ağır geldi, uygulamadılar, der ve 5 vakite indirinceye kadar Mûsâ, Hazreti Muhammed’i tekrar tekrar Allah ile görüşmeye göndermiş. Hatta 5 vakte indirildiğinde Mûsâ, Hazreti Muhammed’e, tekrar Rabbine dön dediğinde, Hazreti Muhammed; artık Rabbimden utanırım demiş…

 

Bunlar bize hep Buhariden, Müslimden, delil olarak sunulur.

Aslı böyle midir? Hakikati nasıldır? Burada nasıl bir mesaj vardır araştırmak gerekir.

 

Düşündüğümüzde 50 vakit 24 saat de yaklaşık 30 dk da bir namaza tekabül ediyor ki burada geceleri uykuda yok…

 

Bize aktarılan her bilgiyi iyi anlamalıyız. Orada sunulan mesajları anlamaya çalışmalıyız.

 

Hatta masal diye aktarılan bilgiler bile, aslında derin manalar içerir..

Masal; misal, mesel, mesele, aynı anlamlara gelen kelimedir

Masal; misallerle mesajları aktarma demektir.

 

Hakikat, kitapların yazdıklarında olmaz,

Hakikat, kişilerin anlattığı sözlerde olmaz

Hakikat kişinin bizzat tanıştığıdır, şahit olduğudur..

Beş duyunun birleşimi ile açılan Gönül hissiyatıdır..

 

Bir kişi yediği yemeği, çok güzel deyip başka birine anlatsa başka biri için o anlatılanlar gerçek değildir. Ta ki o kişi de gidip o yemeği yerse tadını alırsa işte gerçek odur.

İşte Mir’ac; Rabbimizi Rabbimizle Rabbimizde anlama yolculuğudur.

Mir’ac; enfûsî alemimizde aslımıza ulaşma yolculuğudur

Mir’ac; varoluşu ve var edeni idrak etme yolculuğudur.

 

Mir’ac-ı göklere çıkılıyor sanma

Allah’ı gökte arayıp aldanma

Arayacaksan O’nu kendinde ara

Sakın kendini de O sanma

 

Mir’ac tenden Cana yolculuk

Canı Cananda Can olmaktır

Enel Hakk zevkine varmak

Muhammed Nurunda Nur olmaktır

 

Mir’ac Hakk ile Hakka yolculuk

Nurundan Nuruna gark olmaktır

Semme Vechullah sırrına varmak

Muhammed nuruyla Halk olmaktır

Mir’ac-ınız mübarek ola..

Mir’ac yolculuğunuz Nur ola..

 

Bir çocuk saflığına ulaşanın Mir’acı mübarek ola.

23 NİSAN 2017